Elena Mellingen

6 TIPS FOR EN SUNNERE HVERDAG

  • Publisert: 26.08.2017, 14:35
  • Kategori: Tips
  • 1. TENK AT 1/3 AV FATET SKAL BESTÅ AV GRØNNSAKER
    Grønnsaker inneholder en enorm mengde med næringsstoffer som gjør at de har en veldig viktig del i kostholdet ditt, som gjør at de like gjerne kan dominere hale fatet for den del! Det er også noe du kan spise deg ganske mett på, og det er veldig smart å bruke som "magefyll" om du for eksempel vil ned et par kilo. Men det kan ikke erstatte fettholdige produkter, da grønnsaker består mest av proteiner og karbohydrater og lite av fett/energi. 

    2. KUTT NED PÅ BRUK AV OLJE
    En spiseskje med olje kan inneholde nesten 100kcal. Nå synes ikke jeg å telle kalorier er så viktig, men når det kommer til olje så er jeg faktisk litt skremt over hva som egentlig er fakta når det kommer til ulike olje, og hvor store mengder som blir brukt. Misforstå meg rett, oljer er både bra og dårlig, men for meg er oljer noe jeg holder meg så mye som mulig unna. Som mange kanskje vet, har de fleste oljer en "temperatur-topp". Det vil si at de kan brukes opp til en viss temperatur, og overgår temperaturen oljen - så kan den bli til transfett. Det er bare en type fett som er verre for helsen enn mettet fett, og det er transfett. Transfett øker det skadelige LDL kolesterolet like mye som mettet fett, men reduserer i tillegg det gunstige HDL kolesterolet, og den kan øke risikoen for blodpropp. Nye studier viser også at et høyt inntak av transfett kan redusere insulinfølsomheten og muligens fremme vektøkning og diabetes. Dette gjelder nok ikke alle oljer, men en god del.
    Så jeg anbefaler alle å kjøpe oljer som har en høy temperatur-toleranse, og som gjerne er økologisk. Bruk oljer, men prøv å begrens det til max en ts om dagen. For din egen helses fremtid♥

    3. GROVE PRODUKTER / PRODUKTER MED FÅ INGREDIENSER
    Denne forklarer seg litt selv. Jeg kan si kort at, av å velge grov brød over kneipp så får du i deg mange flere gunstige næringsstoffer enn du ville fått av hvitt brød. Grove brød inneholder som regel hele korn, mens hvite brød er dominert av vanlig hvetemel. Men, visste dere at fullkornshvetemel inneholder ekstremt mange næringsstoffer, og at hvete derfor blir kalt for "kongen" i kornfamilien? Bak gjerne hjemmelaget brød av fullkornshvetemel, ikke bare er det godt men også utrolig sunt♥ Og, det er vell få ting som overgår ferskt og hjemmelaget brød? NAM!
    Når jeg skriver "produkter med få ingredienser", så mener jeg akkurat det som står. Produkter uten mange tilsetningsstoffer, og annet som strengt talt er unødvendig. Så rene produkter som mulig er så mye gunstigere og har så mye å si på energinivå, kropp og helse!

    4. UBEARBEIDET KJØTT
    Rene fileter, kjøtt fra slakteren, økologiske produkter > pakke med pølser / kjøttdeig. Bearbeidet kjøtt består ofte av mye dritt for å si det rett ut. Velg heller fileter, produkter fra kjøttdisken, eller ta en tur til slakteren og få noe skikkelig kjøtt - da får du i deg akkurat det kroppen vil ha ...NÆRING!
    Å spise for mye kjøtt/animalske produkter er heller ikke for bra, verken for deg eller for miljøet. Når jeg er ferdig med den kostholdsplanen jeg går på nå frem mot bikinifitness, så skal jeg prøve å kutte ut kjøtt så mye som mulig. Jeg håper at jeg er vegetarianer om 1-2 år, og at jeg kan jobbe meg opp til å bli veganer etter det.

    5. MINIMUM 1 GLASS VANN TIL HVERT MÅLTID
    For meg er det utrolig viktig å drikke rikelig med vann. Det finnes studier i hytt og pine om at du ikke trenger mer enn de få slurkene du tar av flaksen i det du føler deg litt tørst i løpet av en dag, eller at man ikke trenger mer enn 2 glass vann for dagen og så videre. For meg stemmer dette ikke. Vann skyller ut avfallsstoffer, noe som finnes i så og si alt du spiser. Så jeg drikker minst ett glass vann til hvert måltid. Drikker jeg for lite vann får jeg vondt i hodet, drikker jeg for mye blir jeg kvalm. Det gjelder å finne ut hva som passer for akkurat deg og din kropp. Svetter du lite på trening, kan det være et tegn på at du drikker for lite! Så tenk litt på det neste gang du trener ;-)

    6. KRYDDER OG DRESSINGER LAGET FRA SKRETSJ 
    Dette punktet er like viktig for meg, som alle de over er. Ved å lage hjemmelagde krydder slipper man unna konserveringsmidler og unødvendige mengder med stivelse - derav kan man bruke mer krydder. Hjemmelagde krydder har en mye mer fremtredende smak også, og jeg bruker salt i alle krydder. Salt fremhever smaker, så lenge en ikke bruker for mye av det.
    Dressinger er også helt ypperlig å lage hjemme, og det er jo så lett! Litt kesam / rømme, blandet sammen med hvitløk, løk, salt, pepper, sitron, paprikakrydder, litt tomatpure, litt egg og dill gir en herlig thousand island dressing♥

    Ved å bli mer bevisst på hva jeg putter i kroppen min har jeg også fått et mye høyere energinivå. Jeg tror svaret er så enkelt at det er fordi jeg unngår mange tilsetningsstoffer som gjør at kroppen da har mindre å jobbe med å få bort. Selvom utsiden av kroppen til noen ser sunn ut, betyr ikke det at innsiden er det. Nå har det seg ikke slik at jeg aldri spiser oljer og mat som inneholder alt mulig rart, men jeg unngår det så mye som mulig i ukedagene slik at jeg iallefall ikke spiser det så ofte. 
    Ta vare på helsa folkens! 

    Håper dere likte tipsene og lærte noe nytt!♥

  • Publisert: 26.08.2017, 14:35
  • Kategori: Tips
  • 1 kommentarer
  • hits